Una exposició que posa de relleu el problema de les plantes invasores dels penya-segats del litoral de la Costa Brava

El  proper 3 de juliol de 2023, l’Ecomuseu Farinera de Castelló d’Empúries acull l’exposició itinerant sobre plantes invasores dels penya-segats de la Costa Brava, que han organitzat l’Institut Botànic de Barcelona i el Parc Natural del Cap de Creus.

• Fitxa gazània
26 de juny de 2023

La flora exòtica invasora suposa una amenaça a la biodiversitat i el paisatge genuí del territori, i també repercuteix negativament en la salut humana i l'economia. El Parc Natural del Cap de Creus és una de les zones amb penya-segats litorals més afectades a Catalunya per aquesta problemàtica.

Les espècies exòtiques són les que s’introdueixen en un medi del qual no són originàries i tenen la capacitat d’adaptar-se al nou ecosistema. Les comarques de Girona, especialment les seves zones costaneres, concentren el gruix d’aquestes plantes a Catalunya per factors com són un clima temperat, un alt grau d’activitat humana i l’enclavament geogràfic, amb un corredor biològic i d’infraestructures que afavoreix el pas i l’expansió de molts organismes.

Posar-hi remei és imprescindible des del moment en que aquesta flora amenaça els hàbitats naturals del litoral. Per això, el Cap de Creus i la Costa Brava són el territori que acull el projecte LIFE medCLIFFS, un projecte de conservació de la natura cofinançat pel Programa LIFE de la Unió Europea i que té per objectiu definir i posar en pràctica una estratègia de gestió per a la flora exòtica invasora en penya-segats del Mediterrani. Aquest projecte treballa sobre quatre eixos: prevenció, detecció primerenca, resposta ràpida i control i eradicació de la flora invasora i potencialment invasora.  Entre les accions que s’hi faran hi ha  la redacció d’una guia de bones pràctiques, la creació d’una etiqueta de qualitat per a vivers i empreses de jardineria d’espècies innòcues i també accions demostratives per controlar i erradicar espècies exòtiques com les figueres de moro, l’ungla de gat i la gazània. I amb aquesta exposició itinerant que vol donar a conèixer aquesta problemàtica.

L’exposició, de petit format,  permet conèixer quines són les plantes invasores i com cal actuar, fins i tot quan, sense ser-ne conscient, apareixen al jardí de casa. A través d’un codi QR es podrà accedir als continguts en diferents idiomes. Es podrà visitar fins el 23 de juliol, de forma gratuïta, cada dia 10 h a 14h i de 17h a 20h.