Les xarxes territorials de museus de Catalunya publiquen tres llibres il•lustrats adreçats a famílies per conèixer millor els museus catalans

Les tres publicacions formen part de la col•lecció “Cerca i troba” de l’Editorial Mediterrània, especialitzada en art i cultura i en públics infantil, juvenil i familiar

A través de les pàgines es proposa, de manera divertida i entretinguda, una recerca de centenars d’objectes pels museus i espais patrimonials

La iniciativa, que ha comptat amb l'assessorament en temes de gènere, igualtat, família i diversitat cultural, vol esdevenir la primera col•lecció per públic familiar del patrimoni museístic català

4 de novembre de 2021

Les xarxes territorials de les comarques gironines, de les terres de Lleida i Aran, i de les comarques de Tarragona i Terres de l’Ebre han presentat aquest matí un nou projecte editorial que proposa una manera lúdica d’aproximar els museus catalans a grans i petits. Les tres publicacions, impulsades per les xarxes territorials de museus, formen part de la col•lecció “Cerca i troba” de l’Editorial Mediterrània, especialitzada en educació, art, cultura i tradicions catalanes en general, i en públics infantil, juvenil i familiar. La col•lecció va néixer a iniciativa de l’editorial i va veure la llum ara fa un any, en ple desconfinament. Aquests tres volums se sumen als ja publicats en la mateixa col•lecció Cerca i troba de l’editorial Mediterrània sobre els museus de la ciutat de Barcelona i els museus de ciència i tècnica de Catalunya.

Els llibres, il•lustrats per professionals del territori, proposen una nova manera d’aproximar-se i de conèixer els museus catalans. Presenten el patrimoni dels museus, a l'estil del britànic On és Wally? A través de les seves pàgines, les persones lectores hauran de buscar centenars d’objectes que formen part dels museus de les xarxes. S’ofereixen diferents nivells de dificultat perquè grans i petits hi puguin jugar alhora que aprenen i descobreixen l’oferta cultural de Catalunya. Una pàgina final ofereix curiositats per seguir buscant en les il•lustracions. Perquè sigui el més accessible possible a tots els públics, aquesta part final disposa d'un codi QR que permet ampliar la mida de lletra i alhora permet fer una lectura de pantalla per a persones cegues o amb dificultats visuals.

El projecte ha comptat amb l'assessorament d'una pedagoga i treballadora social que ha assessorat en temes de gènere, igualtat, família i diversitat cultural. Una iniciativa que té vocació de creixement i vol esdevenir la primera col•lecció per públic familiar del patrimoni museístic català.

El llibre “Museus de les comarques de Girona” ha estat il•lustrat per Roser Mata que ha il•lustrat els 26 museus que formen part de la xarxa de museus gironina i 300 objectes que grans i petits hauran de trobar.

En el cas dels “Museus de les terres de Lleida, Pirineus i Aran”, la il•lustradora Elisa Munsó ha il•lustrat els 12 museus de la xarxa i ha destacat 160 objectes de les seves col•leccions perquè siguin trobats. S’ha comptat amb el suport del Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida.

Finalment, el de “Museus de les comarques de Tarragona i de les Terres de l’Ebre” ha estat il•lustrat per Miguel Bustos. En aquest cas són 13 museus i més de 180 objectes a trobar.
El projecte editorial “Cerca i troba” de les xarxes territorials de museus de Catalunya, de caràcter transversal i territorial, té un clar vessant educativa i una vocació de donar a conèixer el patrimoni local a tot el país a través d’una amplia distribució per tot el territori. Seran presents en tots els museus de les xarxes, en llibreries importants de territoris de parla catalana (Catalunya, Catalunya Nord, Andorra, País Valencià i Illes Balears) biblioteques públiques i plataformes de venda en línia com Abacus, Amazon, FNAC, la Casa del Libro, entre altres. S’han publicat en quatre idiomes –català, castellà, anglès i francès–, incorporant l’aranès en el cas del dels museus de terres de Lleida i Aran. Es poden adquirir a un preu assequible (Lleida i Tarragona 12 €, Girona 15 €) i durant el mes de novembre es distribuiran a llibreries i biblioteques públiques catalanes.