L’Ecomuseu Farinera participa en el projecte Matrix Cultura 2050 promogut pel Sistema MNACTEC

Es tracta d'un projecte que relaciona cultura, innovació i desenvolupament sostenible

10 de novembre de 2022

Impulsat per l'associació cultural Livemedia MATRIX CULTURA 2050 és un projecte que presenta una relació entre cultura, innovació i desenvolupament sostenible des de la perspectiva d'iniciatives culturals i locals, vinculades al territori, els seus paisatges i patrimonis.

A partir dels mitjans audiovisuals online i altres eines TIC, la clau de treball és com aquestes iniciatives poden mostrar el valor de la cultura per al desenvolupament sostenible des de les seves pràctiques i coneixements. I això a través d'un flux de treball que enguany es realitza amb tres museus del Sistema Territorial del Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya (MNACTEC): el Museu Hidroelèctric de Capdella, l'Ecomuseu Farinera de Castelló d'Empúries i el Museu de l'Aigua i el Tèxtil de Manresa.

Transmissions en directe

El flux de treball s'inicia amb una sèrie de transmissions en directe o "live online" a través dels comptes de Twitter de Livemedia i del MNACTEC incidint en formats creatius de "transmissió d'entorns" com a "paisatges culturals" urbans, rurals i naturals: és a dir l'entorn del mateix museu i els seus voltants.

El passat dijous 29 de setembre a les 12.00h es va fer la primera transmissió des del Museu Hidroelèctric de Capdella: ALS ESTANYS DE LA VALL FOSCA I L'ENERGIA HIDROELÈCTRICA. Agafant el telefèric a l'embassament de Sallente, una caminada des de l'Estany Gento a l'Estany Tort mostra l'entorn natural de la capçalera de la Vall Fosca al Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici. En arribar a Estany Gento, un recorregut per les infraestructures de la central permet explicar la construcció de la central hidroelèctrica de Capdella i el seu funcionament des del 1914. Amb converses sobre el paisatge, l'energia hidràulica i la cultura de la Vall Fosca. https://twitter.com/i/broadcasts/1ZkJzXwMVZoKv

Les properes transmissions:

→ Dilluns 24 d'octubre a les 12.00 h | Amb l’Ecomuseu Farinera de Castelló d'Empúries

DEL REC DEL MOLÍ A LA TURBINA DE LA FARINERA.

Recorregut i converses sobre paisatge, industrialització i cultura de Castelló d'Empúries amb l'Ecomuseu Farinera. Un tram del recorregut del Rec del Molí al seu pas per Castelló d'Empúries seguint la muralla medieval, fins arribar a la bassa de l'antic molí i actual Farinera. A l'Ecomuseu Farinera se'ns mostra la turbina Francis construïda al 1905 i s'explica el procés d'aprofitament de l'aigua del Rec com a font d'energia per a la molta del blat i la producció de la farina. Amb reflexions sobre la sostenibilitat a partir de l'energia hidràulica en tot el procés tecnològic de producció de la farina, i la cultura del pa.

Amb: Carme Gilabert, directora de l'Ecomuseu Farinera, Joan Dalmau (pagès) i Josep Espigulé (biòleg).

→ Dimecres 30 de novembre a les 12.00  i a les 18.00h | Amb l’Ecomuseu Farinera de Castelló d'Empúries

ELS AIGUAMOLLS, UN PAISATGE 10% EMPORDÀ.

Recorregut i converses sobre paisatge, canvi climàtic i cultura de Castelló d'Empúries amb l'Ecomuseu Farinera. Un tram del recorregut de la ruta dels Estanys del Parc Natural dels Aiguamolls de l’Empordà,  tot travessant una gran diversitat de paisatges i ambients, joncars, bosc de ribera, camps de conreu, el cultiu del blat… passant pel Pont da Vinci fins arribar a la Mugueta. I la descoberta dels estanys de Vilaüt, l’últim record de l’antic estany de Castelló, que ocupava una gran extensió de la plana, on s’hi va construir el primer aguait (1983) d’ocells del Parc natural i on viuen unes sureres monumentals. Amb reflexions sobre la sostenibilitat a partir de l’ús de l’aigua del territori.

Desenvolupament de la proposta

Es continua amb la publicació d'articles com a "posts de lectura llarga" acompanyats de l'edició de les transmissions i altre material gravat a la plataforma de blog del projecte http://www.matrixcultura2050.substack.com.

Aquest flux de treball constitueix aleshores un procés creatiu, reflexiu i divulgatiu que arribarà a la creació d'un "assaig audiovisual", un format que combina el document, la realitat i la ficció per "pensar la realitat" relacionant la significació del que s'identifica com diferents eres principals de la industrialització:

• L'era PRE-INDUSTRIAL definida pels seus ritmes orgànics i estacionals.
  • L'era INDUSTRIAL definida pel seu caràcter automatitzat i electrònic.
  • L'era POSTINDUSTRIAL definida per la sincronicitat de les tecnologies digitals i els fluxos connectats.

Es tracta de demostrar –en un marc de treball que posiciona un entorn, un paisatge cultural, un territori, i el patrimoni industrial del museu– com el coneixement contemporani de l'era industrial pot informar la societat sobre el desenvolupament sostenible.

Es tracta de projectar l'experiència i coneixement del museu –amb la seva "cultura de la memòria"–  en una transformació articulada per les tecnologies digitals i en un context de canvi sistèmic per "viure en harmonia amb la natura".