La mostra “Els retrats dels senyors. Els àlbums familiars dels Negre Pastell de Castelló d’Empúries (1860-1957)” s’inaugurarà el 10 de juny a l’Ecomuseu Farinera de Castelló

L'Arxiu Municipal de Castelló d'Empúries us convida a la inauguració de l'exposició "Els retrats dels senyors. Els àlbums familiars dels Negre Pastell de Castelló d'Empúries (1860-1957)", el proper dissabte 10 de juny a les 12 h del migdia a l'Ecomuseu Farinera de Castelló d'Empúries.

• Àlbum del fons de la família Negre Pastell.
31 de maig de 2023

Els Negre Pastell van ser un dels principals exponents de la burgesia agrària gironina, uns grans propietaris rurals. L’exposició que presenta l’Arxiu Municipal té per objectiu donar a conèixer el magnífic fons fotogràfic d’aquesta nissaga i descobrir les genealogies familiars, la trajectòria d’alguns dels seus membres, així com les fórmules de transmissió i unificació de patrimonis. A través dels àlbums fotogràfics i d’una exhaustiva recerca, s’han pogut recuperar històries familiars i reconstruir la quotidianitat de les famílies hisendades gironines des de mitjans del segle XIX fins ben entrat el segle XX.

La mostra ofereix al visitant la possibilitat de fer un viatge immersiu dins els àlbums familiars dels Negre Pastell a partir d’una acurada selecció de fotografies. Són retrats d’estudi executats per fotògrafs professionals, però també imatges espontànies creades per familiars i amics que reflecteixen la vida quotidiana d’una família hisendada del tombant de segle.

L’exposició, que es divideix en tres àmbits, ens presenta en primer lloc la família Negre Pastell i el seu entorn més immediat, pares, germans i fills. També les seves propietats i el personal al seu servei. A partir d’aquest nucli familiar anirem retrocedint en el temps alhora que avancem a través de l’espai expositiu. Al segon àmbit coneixerem com es vivia l’estiueig, la sociabilitat i el lleure a principi del segle XX a partir de la figura de Pelai Negre Pastell i les seves germanes. Quina relació tenien amb els seus parents i amics de Torroella de Montgrí, l’Estartit i Castelló d’Empúries.  Finalment, el darrer espai està dedicat a les branques col·laterals de la família, és a dir els parents, i va acompanyat de diferents arbres genealògics.

En paral·lel a la mostra, s’ha editat un llibre-catàleg que recull i amplia el contingut de l’exposició. Tant el catàleg com l’exposició han estat comissariats per les responsables de l’Arxiu Municipal, Marisa Roig Simon i Meritxell Fernández Domènech. El disseny expositiu i el muntatge han estat produïts per Juli Sanjuan i el disseny del catàleg ha anat a càrrec de Patrícia Santos. La mostra es podrà visitar a les sales temporals de l’Ecomuseu Farinera des del 10 de juny fins el 27 d’agost dins els horaris d’obertura del museu.

El fons fotogràfic dels Negre Pastell es conserva a l’Arxiu Municipal de Castelló d’Empúries des del juliol de 2021 gràcies a la donació que feren les germanes Corbaton Montañà, hereves de Pelai Negre Pastell (Castelló d’Empúries, 1895 – Girona, 1984). El conjunt de les fotografies ha estat digitalitzat i es pot consultar a través del cercador “Arxius en línia“.