Les Jornades Europees del Patrimoni 2019 a Castelló d’Empúries sota el lema Obrint les portes del patrimoni cultural, els dies 11, 12 i 13 d’octubre

30 de setmebre de 2019 - General

Les Jornades Europees de Patrimoni (JEP) se celebren a Europa durant un cap de setmana entre setembre i octubre. L'edició 2019 a Catalunya i també Castelló d’Empúries se celebrarà els dies 11, 12 i 13 d'octubre de 2019, sota el lema Obrint les portes del patrimoni cultural.

Un any més, l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural impulsa les Jornades Europees de Patrimoni (JEP), una iniciativa del Consell d’Europa i la Comissió Europea que se celebra ininterrompudament a Catalunya des del 1991 i que és considerada com l’activitat participativa més important d’Europa en relació al patrimoni cultural. Aquest projecte compta amb la col•laboració de la Federació de Municipis Catalunya, de l’Associació Catalana de Municipis i de l’Institut Ramon Muntaner i en l’edició d’enguany incorpora com a nous col•laboradors, l’Associació Capital de la Cultura Catalana i Catalonia Sacra.

Centenars de municipis i entitats de tot Catalunya se sumen a aquesta festa major del nostre patrimoni cultural, programant activitats gratuïtes durant el segon cap de setmana d’octubre per apropar el seu patrimoni cultural a la ciutadania. Un gran ventall de propostes que es podran consultar organitzades temàticament i geogràficament en l'agenda en línia.

Palaus, castells, monestirs, jaciments, jardins històrics, i altres espais patrimonials obriran les seves portes perquè els ciutadans gaudeixin de visites gratuïtes i puguin conèixer en profunditat el seu patrimoni, la millor manera d’aconseguir la implicació social en la seva salvaguarda i valoració.

Per aquest motiu, Castelló d'Empúries ha organitzat un ventall d'activitats durant els tres dies de les jornades per tal de divulgar la riquesa cultural i el patrimoni museístic del municipi entre els visitants i usuaris dels museus. El programa d'activitats, coordinat pel Departament de Patrimoni Històric i Museus de l’Ajuntament de Castelló d’Empúries, inclou jornades de portes obertes, exposicions i visites als museus del municipi, amb la participació de l'Ecomuseu-Farinera, el Museu d'Història Medieval de la Cúria-Presó, s. XIV, la Basílica de Santa Maria i la Sinagoga del Puig del Mercadal de Castelló d'Empúries.

Els tres dies de les JEPC 2019 coincideixen enguany novament amb la XII Ruta de l’Art de Castelló d’Empúries, un esdeveniment que suposa la simbiosi entre art i patrimoni cultural durant els tres dies al centre històric de la vila. El dissabte 12 d’octubre a les 16 h de la tarda tindrà lloc la visita guiada “Els convents medievals de Castelló d’Empúries” a càrrec de Jordi Canet Avilés i organitzada per l’empresa Terramar, en el marc dels “Espais medievals de l’Empordà” coordinat pel Consell Comarcal de l’Alt Empordà; cal inscriure’s prèviament al telèfon 618 547 958 o bé a terramar@terramar.org. La visita inclourà el Museu d’Història Medieval de la Cúria-Presó i l’antic convent de Sant Agustí de Castelló d’Empúries, que actualment està essent objecte de restauració.

També al Museu d’Història Medieval es podrà veure fins el 31 de desembre l’exposició “Carles Fages de Climent. L’Arcàdia empordanesa” de la Institució de les Lletres Catalanes i a càrrec de Jordi Canet Avilés, comissari de l’Any Fages de Climent 2018.

D’altra banda, el dissabte 12 i el diumenge 13, a les 12.30 h i a les 17 h de la tarda, tindran lloc visites guiades a la Sinagoga del Puig del Mercadal, amb degustació de vi i productes kosher, al preu de 4 € (2 € per a nens de 7 a 16 anys; i gratuït per a menors de 6 anys). Cal reservar al telèfon 609 450 738, o bé a sinagogapuigmercadal@gmail.com.

El diumenge 13 d’octubre, a les 12 h del migdia, l’Ecomuseu-Farinera organitza l’activitat gratuïta “Enfarina’t. Visita amb degustació a l’Ecomuseu-Farinera”, amb el suport de la Diputació de Girona i el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya; cal reservar prèviament al tel. 972 25 05 12.

Les JEP són la festa del patrimoni i molts dels municipis i entitats d’arreu de Catalunya organitzen activitats gratuïtes per a tots els públics: visites guiades, representacions teatrals, concerts, exposicions... Podràs consultar aquestes propostes a l'agenda en línia http://patrimoni.gencat.cat/ca/jep2019, un espai perquè tots els usuaris tinguin al seu abast, sigui a través de l'ordinador o a través d'un dispositiu mòbil, la programació completa de les JEP 2019.