L’exposició: “Tot un món de pedra seca” és la mostra d’aquesta tardor a l’Ecomuseu-Farinera

29 de novembre de 2019 - General

ADRINOC, l'Associació per al Desenvolupament Rural Integral de la zona Nord-Oriental de Catalunya, presenta a l’Ecomuseu-Farinera de Castelló d’Empúries l’exposició sobre la pedra seca a l’Empordà.

"Tot un món de pedra seca" és un material pedagògic per al coneixement del patrimoni de la pedra seca a la nostra comarca, desenvolupat per ADRINOC en el marc del projecte “COL•LABORAxPAISATGE”. Un material inicialment per itinerar per escoles i instituts i que ara es transforma també en exposició itinerant i es presenta per primera vegada fora de l'àmbit educatiu.

L’exposició explica les principals tipologies constructives de pedra seca a casa nostra, les principals tècniques, materials i eines de treball així com altres elements essencials per comprendre aquest patrimoni i la seva importància com a element vertebrador del nostre territori.

Compta també amb una web de suport (www.totunmondepedraseca.cat) que inclou més de 50 continguts complementaris i dues propostes de sortides per al coneixement de la pedra seca al territori.

La pedra seca es practica des de la prehistòria, sobretot a partir del neolític. A Catalunya en tenim nombrosos testimonis, que s’han produït ininterrompudament des dels ibers (segle VI aC) fins als nostres dies. L’edat d’or de la pedra seca al nostre país va de finals del segle XVIII fins a finals del segle XIX.

Les construccions de pedra seca constitueixen un dels elements cabdals del patrimoni etnològic del món de la pagesia del nostre país. La tècnica i coneixement de la pedra seca consisteix a aixecar qualsevol construcció amb pedres de l’entorn immediat sense cap material de cohesió, com ara la calç o el guix. D’aquesta manera, s’han erigit cabanes o barraques, masos, marges, cisternes, paravents, carrerades o cabanes, aljubs, basses, escales, ponts, estructures de caça, forns de calç o d’oli de ginebre, etc.

La inauguració serà el 9 de novembre a les 12h a l’Ecomuseu-Farinera de Castelló d’Empúries, on es podrà veure de forma gratuïta fins al 12 de gener de 2020.