Espais recobrats, la mostra d’aquest estiu a l’Ecomuseu-Farinera

2 de juliol de 2018 - General

A partir del 7 de juliol, l’Ecomuseu-Farinera acull la mostra “Espais recobrats. Els nous usos del patrimoni industrial català”, que s’ha pogut veure al Museu de la Pell d’Igualada, el Museu Agbar de les Aigües i el mNACTEC a Terrassa.

El procés iniciat a Catalunya amb la Revolució industrial ens ha deixat un llegat d’edificis fabrils i d’infraestructures molt important i divers. A finals dels anys seixanta i a la dècada dels setanta del segle XX, coincidint amb l’enderroc d’alguns edificis singulars, es pren consciència de la necessitat de preservar aquest patrimoni.

L’exposició temporal proposa un recorregut per les intervencions de reutilització del patrimoni industrial que s’han realitzat al llarg de les últimes dècades a Catalunya. Una feina, remarcable en el seu conjunt, que no hagués estat possible sense la perseverança de moltes persones, entitats i institucions que han treballat i lluitat per garantir la permanència d’aquest llegat.

A la mostra es posa de manifest tot aquest passat industrial del territori català, així com el seu valor artístic, històric i paisatgístic. Per altra banda, també demostra la necessitat de protegir aquests espais i les múltiples possibilitats que ofereixen per donar-los nous usos, transformant antigues fàbriques en museus, centres d’interpretació, centres de cultura o inclús, de moda. S’hi presenta un repertori ampli de les formes d’abordar les intervencions de reutilització del patrimoni, que van des d’intervencions de gran transformació fins aquelles de caràcter minimalista en les quals es posa l'accent en el manteniment del paisatge industrial. La Masia Freixa, originàriament una nau industrial, o la cimentera Sanson, actualment habitatge i taller de l'arquitecte Ricard Bofill, són alguns dels exemples de la reutilització que s'ha fet del patrimoni industrial a Catalunya.

La fotografia històrica de finals del segle XIX i principis del XX té un paper rellevant al llarg de l'exposició. Aquestes imatges, fruit d’un treball de recerca en diversos arxius, permeten contemplar els edificis en el seu ús original i mostren com han canviat els contextos urbans d’aquestes edificacions.

L’exposició és un projecte de l’arquitecte Ferran Pont i de la fotògrafa Teresa Llordés, amb el suport de la Fundació Antigues Caixes Catalanes. Un projecte que va començar el 2014, amb la publicació del llibre Espais recobrats, que va ser editat pel mNACTEC.

“Espais recobrats” s’inaugurarà el 7 de juliol a les 11h i es podrà visitar de forma gratuïta fins el 30 de setembre de 2018.