S’inicien els primers treballs per una futura exposició sobre cortals i cortalers

11 de març de 2010 - General

L’Ecomuseu-Farinera està treballant en el Projecte de recerca i difusió del patrimoni i el paisatge altempordanesos. Paisatge latent: terres, closes, cortals i cortalers. Aquest és un projecte interdisciplinar coordinat per l’Ecomsueu-Farinera i l’Arxiu Municipal de Castelló d’Empúries, amb la col•laboració de diversos historiadors vinculats a la Universitat de Girona, l’Institut d’Estudis Empordanesos i l’Associació d’Història Rural de les Comarques Gironines. També compta amb el suport de diverses entitats del municipi: l’Associació de pagesos i cortalers, la Cooperativa Agrícola i l’Associació Amics de la Pagesia. Aquest projecte culminarà en una exposició l’any 2011 que s’ubicarà primer a la Sala d’Exposicions de l’Ecomuseu-Farinera de Castelló d’Empúries i que després itinerarà a Sant Pere Pescador, al Parc Nacional dels Aiguamolls de l’Empordà i a altres municipis del territori que ho sol•licitin.

El projecte ha de permetre realitzar un inventari exhaustiu dels cortals dels termes municipals de Castelló d’Empúries, Sant Pere Pescador i Perelada, un tipus d’explotació agroramadera amb unes característiques constructives i arquitectòniques molt particulars, que juntament amb les closes configuren un paisatge propi i diferenciat.

Ens aquests moments s’ha iniciat l’etapa de recerca i recull de material que s’allargarà fins l’abril. L’equip de treball ha iniciat una roda d’entrevistes entre 19 propietaris, cortalers, jornalers i mossos. El recull d’aquest material serà la font principal de documentació per l’exposició, juntament amb objectes, eines del camp, fotografies, dibuixos, documents, cartells, fulletons, mapes, llibres, revistes, etc. que puguin aportar persones vinculades als cortals. En aquest sentit, fem una crida a qualsevol persona que tingui informació o material sobre els cortals i cortalers per tal que ens ho faci saber.

Està previst editar un catàleg que reculli la recerca efectuada i els àmbits i materials de l’exposició.