Recordant la figura de Claudi Ametlla

20 d'abril del 2015 - General

Serà precisament Xavier Pla, llicenciat en filologia catalana i francesa, doctor en Lletres per la Sorbonne, professor actualment de la Universitat de Girona, director de la Càtedra Josep Pla i membre del patronat de la Fundació Josep Pla, qui durà a terme la presentació d’aquesta reedició.

Claudi Ametlla i Coll va néixer al Sarral (Conca de Barberà) el 1883 i va morir a Barcelona el 1968. Va estar molt vinculat a la nostra vila, atès que la seva muller, Maria del Carme Peris Mas de Xexàs era filla d’una família de Castelló d’Empúries. La parella es va casar l’any 1918 i a partir d’aquest moment, tot i que residia a Barcelona, la família passava les vacances estivals al gran casal de Castelló d’Empúries, a Can Peris.
Mestre de formació, va començar a treballar a diaris com El Poble Català, El diluvio o Iberia. Corresponsal de l’agència de notícies Havas, també va ser l’impulsor de l’Agència Fabra, que es va convertir en tot un referent en el periodisme català dels anys trenta. El seu compromís polític el va portar a militar a Acció Catalana Republicana. Va ser governador civil de Girona el 1932 i de Barcelona el 1933. A les eleccions del Febrer de 1936 va ser elegit diputat pel Front Popular. Exiliat a Perpinyà, va ser un dels fundadors de la revista Quaderns polítics, econòmics i socials. Va tornar a Barcelona el 1948 i, des del primer moment, va mantenir reunions clandestines amb altres opositors a la dictadura. El 1958 va esdevenir president del Consell de Forces Democràtiques de Catalunya. I paral•lelament, va escriure les seves Memòries Polítiques, editades en quatre volums, dels quals avui presentem el que representa la primera etapa, des de la seva infantesa fins el 1917.

Aprofitant aquesta presentació, també s’ha realitzat dues exposicions que estaran situades en dos espais diferenciats:

A l’Ecomueu-Farinera hi haurà l’exposició: “Claudi Ametlla. Memòries. Fragments sobre el pa”. S’han seleccionat diferents fragments de l’obra que es presenta i que fan referència al pa i a la seva elaboració, escrits pel mateix Claudi Ametlla, que apareixen quan relata moments de la seva infantesa.
Aquesta exposició s’inaugurarà a les 19’30 h. el mateix 23 d’abril.

I tot seguit, a la capella del Convent del Santa Clara, inauguració de l’exposició : “Claudi Ametlla. Memòries polítiques: 1890-1917”, que mostra diversos objectes personals de Claudi Ametlla, fotografies i articles de premsa... cedits temporalment per la seva família en ocasió de l’exposició.

Ambdues exposicions estaran obertes al públic fins el 6 de maig, en horaris d’obertura de l’Ecomuseu-Farinera i de la biblioteca Ramon Bordas i Estragués respectivament.