Noves aportacions pel projecte sobre els cortals

21 de juny de 2011 - General

Després de la presentació, el passat 18 de maig del projecte “Paisatge latent: terres, closes, cortals i cortalers”, tant l’Ecomuseu-Farinera com l’Arxiu Municipal de Castelló d’Empúries, han rebut una quantitat significativa de documents, fotografies i objectes relacionats amb el fet cortaler, que permetran ampliar els coneixements en aquest camp.

En primer lloc, el sr. Josep Casas ha fet donació al museu d’un xerrac de mitjans del segle XX. Es tracta d’una eina semblant a una serra, que formava part de les eines del Cortal Fages de Climent de Castelló d’Empúries.

Per altra bada, el sr. Arcadi Senillosa ha aportat a l’arxiu municipal 95 fotografies de les terres de conreu del Mas Matà. Aquestes fotografies són de gran importància ja que ens permeten entendre com es treballava el conreu de l’arròs als anys 40 del segle passat en aquest territori.

Una altra aportació al projecte ha estat la del sr. Secundino Bramon, que ha estat entrevistat recentment, en relació al seu pas com a masover pels cortals Garrigoles i Moxó. Després de l’entrevista va cedir 20 fotografies del Cortal Moxó a l’arxiu municipal. Paral•lelament, el sr. Pere Canet del Mas Nou es va oferir per a ser entrevistat i també va fer donació d’imatges d’aquest cortal on hi va viure i treballar en règim de masoveria.

Finalment, el passat dimarts, es va fer una visita a la Torre Mornau amb les senyores Carme Bolasell Ministral i Carme Casanovas, que hi havien viscut com a masoveres. La visita ens ha permès concretar com era el mas original, qui eren els seus propietaris, quins conreus predominaven i quin era el bestiar que tenia el cortal abans que aquest fos adquirit per l’exèrcit l’any 1946 i es convertís en un centre de recria de cavalls.

Des de l’Ecomuseu-Farinera i l’Arxiu Municipal de Castelló d’Empúries, agraïm a totes aquelles persones que esteu col•laborant activament en aquesta gran tasca de recuperació del passat més recent de Castelló d’Empúries.