“Les llengües del judaisme”

15 de gener del 2016 - General

El proper divendres dia 29 de gener tindrà lloc la inauguració de l’exposició “Les llengües del judaisme” a la sala del blat de l’Ecomuseu-Farinera. La inauguració, a les 19h, anirà a càrrec de l’alcaldessa M. Assumpció Brossa Gratacós i donarà el tret de sortida als actes de la festa de la Candelera.

“Les llengües del judaisme” ha estat comissariada pel filòleg Joan Ferrer i l’Institut d’Estudis Nahmanides (Patronat Call de Girona). L’Arxiu Municipal ha dut a terme les gestions necessàries perquè l’ajuntament de Castelló d’Empúries pogués acollir aquesta mostra, que va veure la llum al Museu dels Jueus de Girona l’any 2013 i que enguany, després d’itinerar per diverses ciutats, es podrà visitar a Castelló.

La mostra es centra en les llengües més representatives de la cultura jueva al llarg de la seva història. L’hebreu, parlat ja des dels temps bíblics i amb una història de 3.000 anys avui esdevé la llengua oficial de l’Estat d’Israel. L’ídix, parlat per les comunitats jueves centreeuropees d’abans de l’holocaust, i el judeocastellà, usat pel jueus de la diàspora sefardita de la Mediterrània, ambdues llengües de gran riquesa literària. Per últim el català propi de les comunitats jueves que vivien en els calls catalans medievals. Els textos escrits per aquests jueus catalans eren molt rics en lletres hebrees.

Per complementar els panells explicatius, la mostra incorpora altres elements com són mapes, facsímils de documents escrits en hebreu, publicacions periòdiques escrites en ídix i judeocastellà, una col•lecció de llibres en diferents llengües, un estoig de mezuzà, material interactiu en quatre idiomes i una audició de les diferents parles, entre altres elements.

L’exposició es podrà veure des del 30 de gener fins el 1 de maig de 2016 a la sala del blat, a la planta baixa de l’Ecomuseu-Farinera de Castelló d’Empúries, dins els horaris d’obertura habituals del museu. L’entrada és gratuïta.