L’Ecomuseu-Farinera ha rebut la donació d’un desíngraf i un catàleg de maquinària Bühler de gran valor

22 de febrer de 2010 - General

L’Ecomuseu-Farinera ha rebut donació per part de Víctor García Torres de diversos objectes datats de la segona meitat del segle XX. En primer lloc, un desíngraf i els seus accessoris, marca FMA (Fabril Mecànica Alavesa S.L.) provinent de l’antiga Fàbrica de farines Posojal S.A. de Celrà. Es tracta d’un aparell d’anàlisis que servia per mesurar la qualitat de la producció de la farina. Concretament, permetia obtenir un gràfic en el que s’apreciava la corba de la massa en fermentació i que permetia saber al moliner paràmetres com l’activitat enzimàtica, el punt òptim de cocció, la tenacitat, l’estabilitat, la força i l’equilibri de la massa per a la seva posterior panificació. Aquest aparell s’incorporarà a la col•lecció permanent del museu, restarà exposat a l’espai del moliner, al costat de la resta d’aparells de laboratori que la fàbrica ja tenia.

En segon lloc, un catàleg de molineria de la marca suïssa Bühler S.A. amb seu a Uzwil que va ser va ser una de les empreses més importants a nivell europeu en la instal•lació de farineres a partir de l’aparició del sistema austrohongarès de mólta gradual. En el catàleg apareixen diferents gravats de màquines i objectes que l’empresa fabricava. El catàleg correspon a la sucursal que l’empresa tenia a Madrid.

L’Ecomuseu-Farinera de Castelló d’Empúries agraeix aquesta donació ja que un dels objectius del museu és conservar els testimoniatges d’objectes i documents tècnics que tenen a veure amb la evolució de la indústria farinera a Catalunya. Per aquest motiu, apreciem enormement aquesta aportació al fons del Museu, ja que altrament hauria estat difícil accedir a aquestes peces.