Inauguració de la segona fase de rehabilitació de l’Ecomuseu-Farinera i de l’exposició temporal Terra d’aigua vent i cereals, els molins fariners de l’Alt Empordà

6 de juny de 2008 - General

La segona fase de rehabilitació de l’Ecomuseu-Farinera de Castelló d’Empúries, que s’inaugurarà el proper diumenge 8 de juny, ha afectat bàsicament l’edifici del Casal, edifici en origen diferent que s’uní al de la Farinera pròpiament dita a inicis del segle XX.

L’actuació s’ha centrat en la rehabilitació de façanes i cobertes i en l’adequació de la planta baixa per a l’ús públic, on s’han rehabilitat els espais existents per tal de transformar aquesta part del conjunt en la nova àrea d’accés, recepció i circulació dels visitants, i on es distribueixen una sèrie d’espais que permetran a l’ecomuseu oferir nous serveis al públic en general: un espai polivalent que ha estat adequat com a sala d’audiovisuals, un espai per als tallers didàctics del museu i una botiga on a més de comercialitzar els productes del museu s’oferiran productes de la zona. A més dels serveis sanitaris i altres espais per a ús intern de l’ecomuseu.

Tot i que la sala d’exposicions temporals no es rehabilitarà fins a la tercera fase d’actuació, en aquesta fase ha quedat adequada com a tal i hi inaugurarem l’exposició “Terra d’aigua, vent i cereals. els molins fariners de l’Alt Empordà”, que es perllongarà durant un any. L’exposició gira al voltant d’aquests ginys de tradició medieval que han arribat fins als nostres dies protagonistes d’un paisatge, testimonis d’una història i companys de moltes vides.

És la primera exposició que l’ens organitza amb vocació de territori, amb la intenció de donar a conèixer aquestes petites construccions productives preindustrials que esquitxaren el nostre territori aprofitant enginys hidràulics i eòlics per fer-los funcionar, els quals són força desconeguts pel que fa als usos originaris, al seu funcionament i al que suposaren des del punt de vista econòmic i social per a les comunitats que els empraren.

L’exposició vol també impulsar un recorregut pel nostre territori de manera que es vagin descobrint aquests centres productius contextualitzats en la seva època i el seu territori.

Tanca l’exposició un aplicatiu informàtic que permet fer un vol virtual sobre el territori seguint quatre rutes marcades: Ruta del vent, Ruta de la Muga (I), Ruta de la Muga II (El Manol i la Riera d’Àlguema) i la Ruta del Fluvià, on hi ha georeferenciats uns 67 molins fariners altempordanesos, dels quals hi ha una fitxa explicativa, les imatges que en tenim i la bibliografia consultable.

Vídeo de la inauguració Empordà Televisió: