Homentage a Pasqual Ribas, un apassionat de la història castellonina

16 d'abril de 2012 - General

El dissabte 21 d’abril a les set del vespre a la Capella del Convent de Santa Clara, tindrà lloc una taula rodona envers la figura de Pasqual Ribas i Torres, estudiós de la història castellonina.

L'acte, organitzat per l'Ecomuseu-Farinera, la Biblioteca Ramon Bordas i Estragués i l'Arxiu Municipal, s'iniciarà amb una taula rodona, que estarà integrada per l'arxiver i historiador David Moré Aguirre, pel filòsof i professor Guillem Turró Ortega, per l'historiador Salvador Vega Ferrer i pel fill de l'homenatjat, Oriol Ribas Mulet. A continuació, s'obsequiarà als assistents amb un estudi inèdit de Pasqual Ribas titulat: “Campanes i campaners de Castelló d'Empúries”, editat per la família Ribas Mulet.

En Pasqual s’havia iniciat en el món de la investigació històrica l’any 1999 amb un estudi sobre el Repertori Pontich, llibre manuscrit que es conserva a l’Arxiu Capitular de la Catedral de Girona. El treball va ser editat per la revista El Salner, butlletí del Grup Cultural Comtat d’Empúries. A partir d’aleshores, es va convertir en un acèrrim col•laborador d’aquesta revista, on hi va publicar els seus treballs, sovint relacionats amb la història de la basílica de Santa Maria, de la parròquia i de la comunitat de preveres.

També va escriure dos llibres: “Atles de Castelló d’Empúries: segles XVII al XIX”, una obra de consulta obligada per comprendre l’evolució del territori, del paisatge i de la toponímia castellonines i “Òbits, fossars i enterraments en el paviment de l’església parroquial de Santa Maria de Castelló d’Empúries”, ambdós publicats per l’ajuntament de Castelló d’Empúries el 2000 i 2001 respectivament.