L’Ecomuseu-Farinera rep del sr. Jaume Lamarca el fons de la Farinera La Perla del Vallès de Granollers

12 d'abril de 2018 - General

La família Lamarca ha fet donació a l’Ecomuseu-Farinera del fons documental de Farinera La Perla del Vallès de Granollers. Farinera que va ser construïda el 1913 pel sr. Josep Lamarca Caterineu, avi del donant. Estava situada entre el carrer Camí Romà i carrer Girona. Produïa 24.000 kg de farina cada dia. La fàbrica va tancar les portes als anys noranta. Actualment no es conserva l’edifici, nomès la vivenda particular de la família, que estava annexada a la fàbrica.

Les primeres màquines d’aquesta farinera, que rep el nom en homenatge a la imatge Mare de Déu de Bellulla de Canovelles, eren de la marca alemanya J. Lutter SL de Brunswick. Va ser la primera farinera de comarques barcelonines que va apostar per l’ensacat en paper. La seva història va estar marcada per diversos incendis que varen fer que l’edifici s’hagués de reconstruir diversos cops.

La donació consta de diversa documentació: fotografies, plànols del projectes de reformes, el diagrama de la fàbrica, llibres de salaris, les accions, etc. i llibres i revistes especialitzades. En destaquem pel seu valor documental els diferents catàlegs d’empreses de molineria: Bühler, Daveiro, Krelfeld, Seck, José Pané SC, EMSA, el primer número de la revista ”The Robinson Record” editat en castellà i un tampó amb anagrama per marcar els sacs de farina.

L’Ecomuseu-Farinera amb l’ingrés d’aquest fons consolida la seva tasca de conservador del patrimoni fariner català, com a museu secció del Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya.