Els museus de Castelló d’Empúries celebren el Dia Internacional dels Museus sota el lema “Museus i històries punyents: dir allò que no es pot explicar als museus”

12 de maig de 2017 - General

Un any més, els museus del municipi organitzen diverses activitats per celebrar el Dia Internacional dels Museus, que tindrà lloc al voltant del 18 de maig.

El Dia Internacional dels Museus és una iniciativa del Consell Internacional dels Museus (ICOM) que es celebra cada any el 18 de maig per sensibilitzar el públic sobre la contribució dels museus en el desenvolupament de la societat. Enguany se’n celebra la 39a edició que està dedicada als “Museus i històries punyents: dir allò que no es pot explicar als museus”, i compten amb el suport de la Diputació de Girona i del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.

Per aquest motiu, els tres museus del municipi han programat un ventall d’activitats de tot tipus: el mateix dimecres 18 de maig, l’Ecomuseu-Farinera i el Museu d’Història Medieval de la Cúria-Presó faran jornada de portes obertes de 10 a 14 i de 16 a 19 h. Per la seva banda, el Museu del Tresor de la Basílica obrirà també les seves portes de forma gratuïta de 10 a 14 i de 16.30 a 19 h.

Del 15 al 21 de maig, l’Ecomuseu-Farinera participarà en la iniciativa “Tristos records de la Guerra Civil i l’exili”, organitzat per Una Comarca de Museu, amb l’exposició d’una vitrina dedicada a l’escassetat d’aliments.

El divendres 19 de maig a les 19 h a la Capella de Santa Clara, tindrà lloc la taula rodona sobre els escriptors Carles Fages de Climent i Francesc Pujols Morgades, dins el cicle “Fages i els seus contemporanis”, organitzada conjuntament amb la Càtedra de Patrimoni Literari Marià Àngels Anglada – Carles Fages de Climent de la Universitat de Girona. Hi intervindran la Dra. Mariàngela Vilallonga, directora de la Càtedra; Jordi Pla, Manuel Jorba i Sebastià Roig.

Pel dissabte 20 de maig s’han programat diverses activitats: a les 11 h una sortida patrimonial gratuïta a la Granja-escola de Fortianell, en el marc de l’exposició “Empordà industrial” de la mà de l’historiador Pol Messeguer. També a les 11 h a l’Ecomuseu-Farinera tindrà lloc un taller familiar de reciclatge de vaixells sostenibles, al preu de 2 € per adult, i 1 € per majors de 6 anys. Totes dues activitats requereixen reserva prèvia al tel. 972 25 05 12.

La Basílica de Santa Maria ofereix, també dissabte, a les 20h la conferència “L’enigmàtica construcció de la basílica de Santa Maria” a càrrec de Josep Maria Gironella Granés, Doctor en Història, dins les III Jornades d’Estudis de la Basílica de Santa Maria organitzades pel Museu d’Història Medieval de la Cúria-Presó, s. XIV i la Parròquia de Santa Maria, enguany dedicades a la commemoració dels 600 anys de la conversió dels jueus de Castelló d’Empúries (1417-2017).

La celebració de la Nit Europea dels Museus serà el darrer dels actes de l’edició 2017 del DIM. A Castelló d’Empúries es tornarà a editar la visita guiada conjunta i gratuïta a l’Ecomuseu-Farinera (a les 21.30 h) i tot seguit al Museu d’Història Medieval de la Cúria-Presó (a les 22.15 h). La visita és gratuïta i cal inscriure’s prèviament al telèfon 972 25 05 12. En acabar hi haurà tastet de vi de la DO Empordà i bruels.